fredag 17 februari 2012

Krokodiler!

Solen strålar från klarblå himmel. Snön gnistrar. Småfåglarna sjunger glatt. Det droppar från taket.
Här inne i stugan sitter jag och har väldigt ont i halsen. Det är dessutom någon som stuffat hela mitt huvud fullt med bomull under natten. Nästan så det sticker ut genom öronen nu, åtminstone känns det så på höger sida.

Tycker lite synd om mig själv. Orkar inte riktigt det jag skulle vilja och behöver. Tröstar mig med krokodiler.

Jag har två stycken här bredvid mig, och jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken av dem jag tycker bäst om. Så jag beslutar här och nu att jag tycker förfärligt mycket om båda, och därför pysslar jag först lite med den ena och sen lite med den andra.

Vore roligt att höra vad ni tycker? Vilken krokodil gillar ni bäst?


Ah, här är Krokodil Nr 1.
Virkas med virknål 4.0 i garnet FAME trend från Marks & Kattens. 75% superwash ull och 25% polyamid.


Garnet i sig förtjänar en egen bild, tycker jag. Jag vet inte hur många FAME trend jag använt till olika projekt nu, men skiftningarna är så underbara ♥ Ljuset gör inte färgerna rättvisa (som vanligt) men ni som inte använt just den här färgen (nr 664) kanske ändå får en uppfattning.


Mmmm, Krokodil Nr 1........ vad säger ni?

Oh, Krokodil Nr 2!
Efter färgfesten är det lugnt och skönt att ta upp den här en stund och vila lite. Virkas också med virknål nr 4.0 men i garnet Stella från Järbo, 10% mohair, 10% ull, 80% akryl.
Den här krokodilen är mjukare och fylligare, och stor ska den få bli tänkte jag. Kan knappt vänta tills jag får svepa den om mig ♥

Yummy, Krokodil Nr 2.... Tänk er till jeans och vit tröja......


Så.... What Say You? Vilken gillar ni bäst? Här är de båda tillsammans, sida vid sida. Lika långt virkat på båda, och Krokodil Nr 2 visar redan att den kommer bli något större. Dessutom kommer båda få fransar innan färdiga.


Glömde nästan; mönstret! Här såg jag den först, och ni ser ju att jag tog den färgskalan till mig. Sen såg jag den här, och i det inlägget finns en hänvisning till en bok på Amazon.com med massa vackra Crocodile Stitch-mönster. Just den trekantiga sjalen bjuds det på om man förhandskikar i boken.

Nu ska jag gå och göra mig en kopp varmt té med honung i.
Må bäst allihopa ♥
Må helgen komma med hälsa till er alla! Och glöm inte vara med och födelsedagsfira, kika under tulpanlänken till höger   =)

20 kommentarer:

  1. Jag tycker dom är charmiga båda två, svårt att bestämma =) Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Wow! Så ljuvliga! Hade faktikst inte sett det här mönstret innan.Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Men det är ju nästintill omöjligt att välja en favorit, de är ju ursnygga båda två! Underbar färgskiftning på nr1, men nr2 är nog mer i min färgskala. Ska bli kul att se de båda när de är klara med fransar och allt :)

    SvaraRadera
  4. Säger som övriga att det är svårt att välja favorit, men det får bli den med färg ändå till slut - vackra båda!
    På min Pinteresttavla för Crochet har jag länk till gratis mönster för detta, men har inte testat
    Här är länk till ett halsband i sådant
    http://pinterest.com/pin/260294053432692842/
    kanske lagom start för mig ;-)

    SvaraRadera
  5. JIsses vilka vackra sjalar, gillar båda , för den färgglade kan man ha på sommaren lr när man vill pigga upp tilvaron o den gråvita på vinter, vårkanten..Ohhh vilket vackert mönster , det måste jag göra snaaaart !!Tack för du visade upp dem , kram =)

    SvaraRadera
  6. Men....du min skapare va tjusigt.Båda är jättefina....men om jag tänker efter....hmmm...så är nog nr 2 liksom lite lugnare.
    Fast det där är ju verkligen"aftonbladet eller expressen"problem av högsta klass.Nu fick jag "vill göra"nervet att vakna och det med besked.Ojojoj....hur ska jag få tyst på den.Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Så fina sjalar! Och omöjligt att välja en hellre än den andra. De behövs ju båda som komplement till varandra, en dag den ena och en dag den andra. Men om jag skulle välja en att göra själv skulle jag ta den färggranna.

    SvaraRadera
  8. Kanonsnygga båda två, men jag älskar färgerna i det gröna famegarnet, så jag måste nog rösta på den.
    //jonna d

    SvaraRadera
  9. hej va snygga jag gillar den grön/blå, hur gör man sjalen jag blev sugen på att göra en till mig.kram maria

    SvaraRadera
  10. Men wow, vad häftiga! Jag tror nog jag gillar den med grönt i bäst men det beror ju helt på vad man har till :)

    Roligt att du vill vara med i min give away! :D

    SvaraRadera
  11. Helt ljuvliga färger på den översta! Mmm, mumma! Men det var faktiskt rätt snyggt med gråa nyanser också :-)
    Krya på dig

    SvaraRadera
  12. Vilka superläckra sjalar. Nu blev jag väldigt intresserad. Förresten, vad mycket roligt och fint man hittar här inne hos dig ! På tal om snö, bor i östra Småland och faktiskt 60 cm på en orörd gräsmatta. Nu sjunker det snabbt !!! Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Bägge! Blir riktigt nyfiken på hur svårt det är ... Vad säger du, för en novis, är de för avancerade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut inte för avancerade! I princip bara luftmaskor och stolpar. Man behöver knappt ens räkna =)
      Det går dock åt överraskande mycket garn, eftersom den blir rätt tät. Funkar utmärkt i TV-soffan!

      Radera
  14. Det är banne mig inte lätt att välja ut en av de här.. Båda är såå fina.
    Nej nu får jag nog ta itu med nåt liknande för de är så fina..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  15. hej nettan tack för tipset jag märkte att det var inte så svårt men jag har en till fråga man måste använda tunt garn eller hur annars kan man inte det fina resultatet som på dina krokodiler eller hur. kram maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, tunt garn är det som gäller. Och förhållandevis stor virknål.

      Radera
  16. OLá amiga,PAZ pra você!

    Trabalhos lindos.
    também faço crochÇe, mas não conhecia seu estilo.

    Parabéns, que Deus nos ampare.

    /Beijos,

    Mazza Cimini

    SvaraRadera
  17. klickade runt lite på din blogg och fastnade verkligen för det här inlägget! Jag MÅSTE testa krokodiler någon gång snart! Och fame trend är bara sååå snyggt. Tror bestämt jag behöver lite mera garn ;) Tack för boktipset!

    SvaraRadera

Tack för besöket! Jag blir så glad om du lämnar en liten rad efter dig ♥